Jean Bolinder Bröd över mycket tvivelaktigt vatten 1998

Läs också Susanne Patz: Målet är hela vägen hoprullad! Intertextualitet och läsnivåer hos Jean Bolinder, som handlar alldeles särskilt mycket om denna bok.

Bokens innehåll omfattar 60-talet, början av fytiotalet och "nutid" - mitten av 1990- talet.

I. Expeditionen
Det är 1943. Vi lyssnar på radiosändningen från Gunder Häggs första tävling i USA. Han vinner 5000 meter på 14.48,5. På morgonen tävlar vi ungar på Bruket. Det är kamrerens envise Bertil förmannen Olssons feta son Arne, ladufogdens dotter Lillemor Landgren och jag själv, Johan S. Min pappa är Brukspatron och "bestämmer över världen". Sedan gör vi en "livsfarlig expedition" i Amazonas djungler. Bertil och Arne är bröderna Wyatt och James Earp. Jag får vara "Doc Holliday" och Lillemor "Big Nose Kate".
Jag har en storasyster, Ann-Marie. Jag kysser Lillemor, vi är båda 13 år. Vi träffar "Lumpsamlaren".
Mina föräldrar sätter mig i balettskola.
Det finns tre konstiga figurer som bara jag kan se: "Yxmannen" (han liknar Boris Karloff, Frankensteins monster), "gorillamonstret" och "dvärgkvinnan".
Lillemor och jag ser Squawen och Svarta Hjärtat (farbror Sten-Harry) hångla i lusthuset. Det är våra fantasinamn på min mor och min farbror. Jag rusar till sjön och kräks. Sedan klär jag av mig naken, lägger kläderna i ekan och simmar ut till Sjuholmarna. Jag säger till Lillemor att följa mig i ekan. När hon kommer ut ligger jag naken med fullt stånd. Hon klär av sig och lägger sig bredvid mig. Jag trycker mitt kön mot hennes. Då sliter hon sig loss och säger att hon kan bli med barn.
- När vi kommer tillbaka är jag så dum att jag skryter med vad vi gjort för en pojke som heter Emanuel. Naturligtvis berättar han detta vidare. Lillemor får reda på det och säger att jag är "den värsta skit hon mött".

Vinden från Skagerack och åskan ligger på det gamla Skolhuset. Jag ligger i sängen och mår mycket dåligt. Jag är 66 år gammal. Sjukdomen tar kål på mig. Hunden Pass är rädd fär åskan. I skolans trädgård finns en pytteliten damm.
Jag försöker läsa den gamla boken "Brons gåta" som låg på min fars nattduksbord när han dog. De tre figurerna som länge varit glömda har åter börjat dyka upp. Nu har de sällskap med Lumpsamlaren.
Jag är en sedimentpropp. I mig finns skiktade lager av den tid som jag låtit passera genom mitt psyke. Allt finns kvar i mig. Jag borrar mig som en mask genom det som var jag.
Världen finns inne i oss. Den existerar inne i mig. När jag dör så försvinner den. Ena ögonblicket finns Världen där. I nästa inte.

II. Katastrofen
Min pappa heter Örjan. Jag lider svårt av skam och skuldkänslor för vad jag gjort med Lillemor. Jag är övertygad om att hon är gravid och att jag ska hamna på Bona uppfostringsanstalt.
- Pappa, farbror och en godsägare från Östergötland provskjuter pappas pistol. Vid middagen efteråt får jag i uppdrag att hämta pistolen som blivit liggande ute. Jag kan inte finna den. Alla letar förgäves efter den.
- När vi leker gömmer vi oss i ett träd. Då ser vi Jonsson komma smygande. Han har blivit avskedad från Bruket och hatar därför min far. Därefter kommer Sten-Harry. Plötsligt hörs ett skott. Det är min far som är skjuten.

- Jag minns hur jag kom tillbaka från USA och att då skolchefen beslutat att dra in pengarna till de danslever vi haft eftersom de inte bär sig. Jag som velat förmedla min livsvisdom till dessa unga.
- Jag tillbringade ett par år i Sydamerika i Rio de Janeiro. Jag var också i Melbourne. När jag var 23 år gick jag på balettskola i Vancouver. Där träffade jag Claude och han och jag älskade i hans stora dubbelsäng. Jag är en stor konstnär.
Jag städar mitt rum på skolan. Jag hittar åter boken "Brons gåta" utgiven på Gebers förlag 1923. (Författare är Conan Doyle)

III. Förnedringen
Kamreren kör mig hem i brukets Cheva. Jag börjar på samma Bigglesbok hela dagen utan att få sammanhang i "Biggles i Spanien". Jag berättar för farbror Sten-Harry att vi sett hur Jonsson hukat bakom en buske då vi satt i trädet. Polisen griper Jonsson men han nekar till allt. Polisen finner att min far blev skjuten från nära håll.
- Sten-Harry flyttar in i vårt hus. Han ska sköta verksamheten på pappersbruket efter pappa.
- Jag får börja i Kommunala Mellanskolan. Denna realskola öppnar en nyvärld för mig. I den går en elit av jämnåriga.
- Jag blir bjuden på kaffe hemma hos Lumpsamlaren. Han bor i en gammal kvarn. Han berättar att han sett Olsson i parken vid ån när Lumpsamlaren hörde skottet som dödade min far. Jag ringer anonymt till polisen och meddelar vad jag hört. Detta leder till att varken Jonsson eller Olsson kan dömas för mordet på min far eftersom båda hade motiv och var på platsen och båda nekar. Sten-Harry blir vansinnig över detta. När Lumpsamlaren fryser ihjäl en vinter hittar man 50000 kronor i en av hans många plastkassar.
- En dag får Lillemor hjärnhinneinflammation och dör efter några dagar. Den är smittsam och jag och min syster skickas iväg.
- I maj nästa år gifte sig mamma och farbror. Under sommaren dyker min kamrat Börje och jag en hel del. Den 17 juli finner jag vapnet som dödat min far tre meter ner i vattnet. Men detta leder inte till någon framgång i letandet efter mördaren.
- I slutet av november vill min mor att jag går igenom mina kläder för att kasta dem jag vuxit ifrån. I fickan på en kostym hittar jag då det brev jag lovat min far att posta till hans vän ingenjören. Jag får mycket dåligt samvete. Tänk om det är ett avskedsbrev från pappa. Jag gömmer det i ett hemligt lönnfack jag har i väggen i mitt rum.
- På sommaren 1945 går Bruket i konkurs. Min syster "Kusa" (Ann-Marie) får ett utbrott och anklagar farbror Sten-Harry för att ha misskött Bruket.

IV. Hamlet
Jag är i New York för att ansvara för koreografin för uppsättningen av Hamlet på teatern Richmond Globe. Plötsligt dör emellertid ägaren Neil Granger. Han har gjort självmord på grund av teaterns dåliga affärer. Jag bestämmer mig för att åka hem till Sverige och försöka få tag på fars brev. Jag kommer till Stockholm några dagar innan den ryske ledaren Chrustjevs besök, hyr en bil och kör till Bruket som jag inte sett på 18 år. Jag träffar personer för vilka jag är helt okänd och lyckas få fram brevet. Jag letar upp ingenjörens adress och åker dit. Jag ger honom brevet som min far Örjan skrev samma dag som han mördades. Jag läser det och gör en avskrift av det. Det är en inbjudan till ingenjören och hans fru att komma och fiska kräftor i Brukets sjö i augusti. Han nämner också att han har besök av sin bror som han hoppas inte stannar länge och att brukets ekonomi är synnerligen god. Brevets innehåll gör mig övertygad om att det är min farbror Sten-Harry som dödat Örjan. Särskilt det han skriver om att han känner sig som "Hamlets fader - han som föll för Claudius onda anslag" (145).
- Jag åker hem till min mor och farbror som nu bor i en exklusiv lägenhet i Stockholm. Jag läser upp min avskrift av brevet för dem. Jag anklagar Sten-Harry för att ha skjutit pappa. Jag har en bandspelare i gång gömd i min väska.
Reaktionen blir stark och jag uppmanas att hålla tyst. Men min fars hänsyftande på Hamlet är tydligt - där Claudius dödar Hamlets far och gifter sig med hans mor. Plötsligt går det upp för min mor att givit sig åt sin mans mördare!

Jag går längs Jyllands västkust och väntar på döden. Jag är 66 år gammal och har en dödlig sjukdom (aids?) som jag smittades av "i en amerikansk bastu för att jag fick en dusch sperma i röven" (150).
Jag gjorde aldrig någon polisanmälan mot Sten-Harry. Jag har aldrig sett min mor eller farbror sedan dess.

VI. Oidipus
- 1988 kom jag till kulturskolan på Jyllands västkust. Min karriär som koreograf ute i världen var avslutad, jag hade tillräckligt med pengar för att leva bekymmersfritt. Jag har en bunt gamla deckare jag sparat. I en av dem, F Wills Crofts' novellsamling "Mördare begår misstag" från 1949 hittar jag i novellen "Den parkerade bilen" en förvirrande mening: "att sända ut bröd över mycket tvivelaktigt vatten". Det handlade om att locka fram gäddor. Jag finner att detta är en bra bild över mitt liv.
Plötsligt stiger min vän Göran in i hus. Han är homosexuell som jag men utan att vi knullar varandra. Han är amatörpsykolog och han får läsa alla de anteckningar jag gjort om min fars död och följderna av detta. Han ger mig en freudianskt inspirerad Oidipus lösning. Det är jag själv som skjutit min far! Jag gjorde det för att jag ville älska med min mor! Sedan har jag förträngt alltsammans.

VI. Gäddan
När Göran åkt läser jag "Brons gåta". Sherlock Holmes löser gåtan hur en kvinna blivit skjuten på en bro. Holmes kan visa att kvinnan gjort självmord för att skylla på den kvinna som tagit hennes man ifrån henne.
Jag kommer att tänka på gäddan och hur vi barn hörde en gädda slå i vassen direkt efter skottet. Min far ville göra självmord eftersom hans livsverk Bruket var på väg mot konkurs. Han arrangerade självmordet med starka fjädrar som kastade ut pistolen sedan han skjutit sig. Den föll med ett plums långt ute i vattnet. Hans avsikt var att får sin bror fälld för mord genom att skicka brevet till sin vän ingenjören. Han avskydde sin bror som han visste begick hor med hans fru.